Call for papers — La región central vol. 1 no. 1 (Mayo 2018): Intervenciones. Cine—Arte—Política.

Título provisional Dossier: Intervenciones. Cine—Arte—Política.
Coordinador: Miguel Errazu
Aceptación de propuestas para la sección Dossier: 13 noviembre de 2017 al 1 de marzo de 2018 (¡NUEVA FECHA LÍMITE!)

La región central. Revista de estudios de cine es una revista académica arbitrada, electrónica y semestral, sin ánimo de lucro y de acceso abierto, que pretende sumarse a la oferta de publicaciones especializadas ofrecida por el Instituto de Investigaciones Estéticas de la Universidad Nacional Autónoma de México.  Su creación se inscribe en el marco del proyecto PAPIME “Enseñanza e interdisciplina en los estudios cinematográficos: el cine como campo expandido”, adscrito al Instituto de Investigaciones Estéticas, y que recibió apoyo por parte de la Dirección General de Apoyo a la Docencia de la UNAM.

(English version below)

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Con esta primera llamada para artículos pretendemos abrir una conversación alrededor de la idea de intervención: intervenciones recíprocas entre el cine y el arte contemporáneo, pero también intervenciones sobre lo social que sirvan para pensar la dimensión política de la práctica artística en la actualidad.

Por un lado, el cine interviene el arte, como quien ocupa un espacio que no es ya el propio. Y no solo porque en los últimos años el audiovisual se haya insertado en los espacios del cubo blanco para modificar los marcos de experiencia de sus espectadores. También, y sobre todo, porque ha modificado todo un conjunto de prácticas y dinámicas de producción que se sitúan más allá del marco estético de comprensión de la obra, y que apuntan a una transformación de las poéticas del trabajo artístico y de las tensiones que lo atraviesan: las relaciones más básicas entre el yo y el otro; la autoría individual y el trabajo colectivo; la in-disciplina y la cualificación técnica; el acontecimiento y la representación; la codificación y la potencia muda de la aparición; los sitios específicos de producción y los circuitos globales de exhibición; etc.

Por otro lado, el arte interviene el cine, como quien acude al rescate de un cuerpo agotado. Nos interesa también mapear estos supuestos modos de auxilio: cómo —y cuáles, y en qué centros o periferias— los espacios del arte intervienen en el cine como un refugio para una práctica crítica, o, por el contrario, como el lugar último para la fetichización de la imagen proyectada. Nos interesa, pues, interrogar la actualidad de las palabras de Harun Farocki, cuando, preguntado sobre por qué dejaba “el cine” para ingresar en museos y galerías, respondía así: “mi primera respuesta sólo puede ser que no me queda otra opción. […] La segunda respuesta debe ser que el público de los espacios de arte tiene una idea un poco menos limitada de cómo deben ensamblarse las imágenes con los sonidos. Están más predispuestos a encontrar en cada trabajo su escala propia.”1

Intervenciones, por último, porque pretenden también serlo sobre el espacio social en el que se desarrolla la práctica artística. Desde mediados de los noventa, cine y prácticas sociales aparecen en la escena del arte como dos modos interconectados de pensar y ensayar la eficacia política de lo estético en la actualidad; como marcos de intervención en las condiciones sociopolíticas del presente. En este sentido, la imagen proyectada contemporánea no sólo continúa ofreciendo un lugar privilegiado desde el que ensayar nuevas formas de experiencia de la temporalidad. El propio ejercicio del registro y la restitución de la promesa epistemológica de apertura al mundo que el cine trajo un día consigo aparecen hoy como tareas urgentes. En un momento histórico en el que las definiciones mismas de hecho y de verdad, como resultados de un proceso de producción, han dejado atrás su inflexión emancipadora para marcar una nueva normatividad algorítmica, ¿cómo, y de acuerdo a qué estrategias, alterando la fórmula asociada a Farocki, las intervenciones mutuas del cine y de la práctica artística pueden servirnos para emprender la tarea de volver a “confiar en las imágenes”?2

Bajo estas premisas, planteamos un número monográfico que atienda a la dimensión política de las relaciones entre el cine y el arte contemporáneo, y que interrogue no solo su carácter textual o sus marcos fenomenológicos, sino también su capacidad de intervención crítica sobre lo social y sus poéticas de producción.

A continuación, señalamos sintéticamente algunos ejes, no exclusivos, que puedan servir de guía para las colaboraciones:

  • Genealogías compartidas entre prácticas sociales y cines de intervención directa / militante.
  • Experiencias participativas cinematográficas que alimenten el debate sobre el giro social en el arte contemporáneo: colectivos, cooperativas, grupos, proyectos en comunidades.
  • Situación, locación: la práctica fílmica como intervención de sitio-específico.
  • Poéticas posrepresentacionales.
  • Formas documentales en el arte contemporáneo.
  • Paracines: estrategias de asimilación del cine más allá de la apropiación, y los cines de compilación y de metraje encontrado.
  • Cine como forma social: arquitecturas, formas de exhibición, y cómo imaginar (espacios) públicos.

Harun Farocki, “Influencia cruzada/montaje blando”, en Desconfiar de las imágenes (Buenos Aires: Caja Negra, 2013), 117-118.

Farocki, Desconfiar de las imágenes.

Bibliografía orientativa que guía la propuesta de este número:

  • Balsom, Erika. Exhibiting Cinema in Contemporary Art. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2013.
  • Bishop, Claire. Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Londres: Verso Books, 2012.
  • Connolly, Maeve. The Place of Artist’s Cinema. Space, Site and Screen. Bristol: Intellect Books, 2009.
  • Debuysere, Stoffel. Figures of Dissent. Cinema of Politics / Politics of Cinema. Gante: MER. Paper Kunsthalle, 2016.
  • Kester, Grant. The One and the Many. Contemporary Collaborative Art in a Global Context. Londres y Durham: Duke University Press, 2011.
  • Steyerl, Hito. Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja negra editora, 2014.
  • Kwon, Miwon. One Place After Another. Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge, MA: The MIT Press, 2002.
  • Laddaga, Reinaldo. Estéticas de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2006.
  • Public Art Dialogue, Vol. 5, No. 2, Special Issue on the Cinematic Turn, 2015.
  • Rancière, Jacques. El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial, 2010.
  • Sholette, Gregory y Stimson, Blake. Collectivism after Modernism. The Art of Social Imagination After 1945. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007.

Recibiremos textos completos en inglés y en español, con una extensión de entre 6000 y 8000 palabras. Recomendamos ver la sección de envíos para obtener más información sobre las normas de presentación de originales, y consultar la línea editorial de la revista para conocer más sobre nuestro proceso de arbitraje y discusión de textos.

Para más información o preguntas sobre este número, por favor, contacta con Miguel Errazu.

La región central invita también a los/as autores/as a enviar propuestas para sus otras secciones: miscelánea, reseñas y diálogos. Puedes consultar la página de web de La región central para más detalles.

Mas informacion: http://laregioncentral.esteticas.unam.mx/index.php/regioncentral/announcement/view/2

Call for papers — La región central vol. 1 no. 1 (may 2018)

Provisional Title: Interventions: Cinema — Art — Politics
Coord.: Miguel Errazu
Deadline for proposals: Nov. 13, 2017 — Mar. 1, 2018 (¡NEW DEADLINE!)

This first issue of La región central explores the idea of intervention: reciprocal interventions between cinema and contemporary art, but also interventions on the social sphere that may help think the political dimension of contemporary art practices.

On the one hand, cinema intervenes in the art sphere, as someone occupying a space that is not her own. Not only because, in the last two decades, film and video practices have entered the white cube and substantially modified the visitors’ experiential coordinates. Above all, the incorporation of cinema into the art world has transformed a whole set of production practices and dynamics beyond the aesthetic framework of apprehension. This intervention also signals a transformation in the poetics of artistic practices as well as in the distribution of weights through the tensions that constitute them: the most basic relations between the I and the other; individual authorship and collective work; in-disciplinarity and technical qualification; the event and representation; visual codification and the mute potency of apparition; the specific sites of production and the global circuits of exhibition; etc.

On the other side, art intervenes in cinema, as someone coming to the rescue of an exhausted body. We are also interested in mapping these so-called strategies for healing: how—and which, and in what centers or peripheries—art spaces intervene in cinema as a shelter for a critical practice or, on the contrary, as the last site for the fetishization of the projected image. Thus, we would like to question the current valence of Harun Farocki’s position when, asked about the reasons why he “left” cinema to enter the art world, he claimed: “My first answer can only be, I had no other choice. […] The second answer has to be that visitors to art spaces have a less narrow idea of how images and sound should conform. They are more ready to look for the measure of a work in the work itself.”

Interventions, finally, because there is also a claim regarding the need to intervene the social space in which the artistic practice is situated. Since the mid-1990s, cinema and social practices appear in the arts as two interconnected modes of thinking and rehearsing the political efficacy of the aesthetic; as frameworks of intervention in the socio-political conditions of our times. In this respect, contemporary projected images serve not only as a privileged space where new forms of experiencing temporality might be posed. The very moment of registering, and the epistemological promise of an openness to the world that cinema carried from its very beginning, appear today as urgent tasks that must be thought again. In an historical moment in which definitions of fact and truth, as outcomes of a process of production, have left behind their emancipatory inflexion in order to signal a new algorithmic normativity, how and according to what strategies—to alter the title of an argentinian compilation of Farocki’s texts, Desconfiar de las imágenes (Mistrusting Images)—can the reciprocal interventions of art and cinema serve us to undertake again the task of “trusting the image”?

Under these premises, we propose a monographic issue attending to the political dimension of cinema and contemporary art relations through theoretical and more practical, case oriented critical approaches. We seek to interrogate not just the textual dimensions or phenomenological frames of apprehension of moving images, but also their poetics of production and their potential to critically intervene the social sphere.

Particular themes of interest may include the following topics:

  • Shared genealogies between militant cinemas and social practices.
  • Participatory cinematographic experiences that feed contemporary debates around the social turn in contemporary art: collectives, cooperatives, groups, community based projects.
  • Set, site, location: film practice as a site-specific intervention.
  • Post-representational poetics.
  • Documentary strategies in contemporary art.
  • Paracinemas: strategies of cinema assimilation beyond appropriation, compilation or found footage films.
  • Cinema as social form: architectures, forms of exhibition, public spaces.

Brief bibliography guiding this call for papers:

  • Balsom, Erika. Exhibiting Cinema in Contemporary Art. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2013.
  • Bishop, Claire. Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Londres: Verso Books, 2012.
  • Connolly, Maeve. The Place of Artist’s Cinema. Space, Site and Screen. Bristol: Intellect Books, 2009.
  • Debuysere, Stoffel. Figures of Dissent. Cinema of Politics / Politics of Cinema. Gante: MER. Paper Kunsthalle, 2016.
  • Ehmann, Antje and Eshun, Kodwo (eds.). Harun Farocki. Against What? Against Whom? London: Koenig Books, 2009.
  • Kester, Grant. The One and the Many. Contemporary Collaborative Art in a Global Context. Londres y Durham: Duke University Press, 2011.
  • Steyerl, Hito. The Wretched of the Screen. Berlin: Sternberg Press, 2012.
  • Kwon, Miwon. One Place After Another. Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge, MA: The MIT Press, 2002.
  • Laddaga, Reinaldo. Estéticas de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2006.
  • Public Art Dialogue, Vol. 5, No. 2, Special Issue on the Cinematic Turn, 2015.
  • Rancière, Jacques. The Emancipated Spectator. London: Verso, 2009.
  • Sholette, Gregory and Stimson, Blake. Collectivism after Modernism. The Art of Social Imagination After 1945. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007.

Submissions must be completed manuscripts with an extension of 7500-12000 characters, and should be sent using this platform. We accept proposals in English and Spanish. We recommend to visit the submisssions section for more info on the author guidelines, and About the Journal for a statement on our review process and discussion of texts.

For further information or questions about the issue, please contact Miguel Errazu.

La región central also invites submissions to its other sections: Miscelanea, Reviews and Dialogues. Please consult the journal’s website for further details.

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